Tiden det tar er et prosjekt av Turid som endte i en bokproduksjon i 2008. Ønsker du å kjøpe et eksemplar av boken, ta gjerne kontakt.
Barnet og spesifikt jentenes posisjon i et globalt perspektiv er et tema som alltid har interessert Gyllenhammar helt fra de første broderiene hvor både morsrollen og den kvinnelige identiteten knyttet til hjemmets sfære, utrykkes. Boken: Tiden det Tar viser et mangfold av disse motivene og utviklingen fra maleri til installasjon av broderier på seil og lerret. Kjolen som utrykk for uskyld, skjønnhet, sårbarhet og innvielse i det feminine rommet finner man også i de tidligste broderiene fra 2000-tallet. (utdrag fra tekst av Tone K. L. Nyaas 2018)
In english further down.
«Tiden det tar å brodere en barnesokk
Tiden det tar å bli femtien
Livet
slik det ble
Tiden det tar å brodere tanker og følelser
og alt man holder av
Kjærlighet til barnekjolen døtrene dine har brukt,
dukkene, bamsen
Brodere redselen for det vi ikke kontrollerer. Det som er synlig
og det som er skjult i trådene
Tiden det tar»
– Ord av Turid Gyllenhammar



































Foto: Privat og Trine Bjervig.
The child, and specifically the position of young girls in a global perspective is a topic which has always interested Gyllenhammar, already from the earliest embroideries expressing the role of the mother and the female identity tied to the domicile sphere. The book The Time it Takes (published by Gyllenhammar in 2009) shows a magnitude of these motives and her development from painting to the installation art of embroidery on sail and cloth. The dress as an expression of innocence, beauty, vulnerability and inauguration into the feminine sphere and space, is also visible in the artist’s earliest embroideries from the beginning of the 21st century.
(Text by Tone K. L. Nyaas 2018 for Turids Nuova Vita Exhibition)
Legg igjen en kommentar