Etá della Pietra

Turids most recent project is called Etá della Pietra – or stone age. The project actually started in 2012, but has this year evolved into two new sculptures «Selce» and «Rashio». These two sculptures are exhibited outside of Hotel Continental in Oslo, Norway until december 2019.

The sculptures all are made from inspiration from found objects at Turids home at Nøtterøy in Norway. The found objects are prehistoric tools used in the stone age – many made in stone. Based on these findings, Turid create sculptures in different marble and sizes – and with different stories.

IMG_7976
Selce and Rashio (2019) outside Hotel Continental, Oslo Norway
CM1A9297
Stone age sculpture «Selce» H180cm
CM1A9294
Stone age sculpture «Selce» detail
CM1A9323
Sculpture «Rashio» H100cm
CM1A9329
Sculpture «Rashio»
Turid_7
Turid at Studio Sem working on the new sculpture in the project Eta´Della Pietra/Stone Age, here on the sculpture “Rashio”
Turid_6_jobber
Stone age sculpture «Selce»

TIDEN DET TAR

Tiden det tar er et prosjekt av Turid som endte i en bokproduksjon i 2008. Ønsker du å kjøpe et eksemplar av boken, ta gjerne kontakt.

Barnet og spesifikt jentenes posisjon i et globalt perspektiv er et tema som alltid har interessert Gyllenhammar helt fra de første broderiene hvor både morsrollen og den kvinnelige identiteten knyttet til hjemmets sfære, utrykkes. Boken: Tiden det Tar viser et mangfold av disse motivene og utviklingen fra maleri til installasjon av broderier på seil og lerret. Kjolen som utrykk for uskyld, skjønnhet, sårbarhet og innvielse i det feminine rommet finner man også i de tidligste broderiene fra 2000-tallet. (utdrag fra tekst av Tone K. L. Nyaas 2018)

In english further down.

«Tiden det tar å brodere en barnesokk

Tiden det tar å bli femtien

Livet

slik det ble

Tiden det tar å brodere tanker og følelser

og alt man holder av

Kjærlighet til barnekjolen døtrene dine har brukt,

dukkene, bamsen

Brodere redselen for det vi ikke kontrollerer. Det som er synlig

og det som er skjult i trådene

Tiden det tar»

– Ord av Turid Gyllenhammar

Foto: Privat og Trine Bjervig.


The child, and specifically the position of young girls in a global perspective is a topic which has always interested Gyllenhammar, already from the earliest embroideries expressing the role of the mother and the female identity tied to the domicile sphere. The book The Time it Takes (published by Gyllenhammar in 2009) shows a magnitude of these motives and her development from painting to the installation art of embroidery on sail and cloth. The dress as an expression of innocence, beauty, vulnerability and inauguration into the feminine sphere and space, is also visible in the artist’s earliest embroideries from the beginning of the 21st century.

(Text by Tone K. L. Nyaas 2018 for Turids Nuova Vita Exhibition)

SE MIN KJOLE

Kurert dåpskjoleutstilling etter oppdrag fra Tunsberg Bispedømme og Korskolefestivalen 2015 i Nøtterøy kirke.

Kurert dåpskjoleutstilling etter oppdrag fra Tunsberg Bispedømme og Korskolefestivalen 2015 i Nøtterøy kirke. Dåpskjolene har lokal tilknytning til Nøtterøy. Dette ga igjen inspirasjon til mitt nåværende hovedprosjekt Nuova Vita/Nytt liv som jeg arbeider med i Pietrasanta i Italia.